×
WEB MAIL TELEFON REHBERİ ÖĞRENCİ BİLGİ SİSTEMİ AÇILAN DERSLER UZAKTAN EĞİTİM KAMPÜSTE YAŞAM KÜTÜPHANE PORTALI ULAŞIM
Aşağıda güncel doktora müfredatının dersleri ve içerikleri belirtilmiştir. Ders içeriğini görüntülemek için ilgili dersin üzerine tıklayınız.

Ders Kodu – Ders Adı – (Haftalık Teorik Saat – Haftalık Uygulamalı Saat – Çankaya Kredisi)

Zorunlu Dersler

Tasarım Stüdyosu, öğrencilerin ortaya çıkan işbirlikçi tüketim hareketiyle ilgili tasarım eserleri üreterek yeni tasarım paradigmalarını analiz etmelerine, spekülasyonlarına ve tahmin etmelerine meydan okur. Bu ders, öğrencilerin tasarımda bireysel becerilerini, bilgilerini ve duyarlılıklarını geliştirmelerine ve öğrencilerin kendi kişisel tercihleri doğrultusunda kendi eğitimlerinin yönünü belirlemeye destek olmalarını sağlamak için hazırlanmıştır. Gerçek yaşamdaki tasarım durumlarını ele alan ve tasarım problemlerini çözmede yetkinlik gerektiren uzun ve kısa vadeli projeler. Proje çalışması hem bireysel hem de takım halinde yapılacaktır. Tasarım stüdyosu öğrencileri, tasarım sistemleri, araçları ve nesnelerinin kültürel eserler ve bunların sosyal çeşitlilik üzerindeki yansıması olarak rolünü anlamak için bir çerçeve geliştirmeye teşvik edecektir. Özellikle, öğrenciler tasarım yoluyla teşvik edildiği için işbirlikçi tüketimin kültürel deneyimlerine odaklanacaktır.

Öğrenciler için nicel ve nitel araştırma tekniklerini tanıtmaktadır. Ders, araştırma tasarımının temelleri, nitel ve nicel ölçüm ve örnekleme; Temel nicel ve nitel araştırma yöntemleri ve veri analizi tekniklerini içermektedir.

Öğrencilere tez konularının gelişimini tartışma fırsatı sunmaktadır. Tüm öğrenciler tarafından sunulan seminerler şeklinde yürütülmektedir. Bu ders birinci dönemden sonra verilebilir. Not S (başarılı) veya U (başarısız) olacaktır. Öğrenciler bu dersi başarıyla tamamlamadan tezlerini tamamlayamazlar.

Yeterlik çalışması ve sınavını içerir.

Doktora Tezi kapsamlı bir çalışmadır, bilimsel bir araştırmadan oluşur, bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve çalışmayı eksiksiz bir üst düzey akademik metinde belgelendirir.

Seçmeli Dersler

Çevre algısı; insan vücudunda termal düzenleme; çevre ile termal değişim mekanizmaları; iklim verilerinin esasları; görünür güneş hareketinin geometrisi; gölge ve gölgenin geometrisi; hava ve hareketleri. Yeni ve mevcut binalar için tasarım optimizasyonu.

Çevre, Doğa Olarak: Orada olanlar (fiziksel, kimyasal ve biyo-genetik olayların ve fenomenlerin tezahürleri); neden, nasıl ve ne zaman. Nerede başlar ve nerede biter. Devam etmesi bizi nasıl etkiler; neden. Biz kimiz: Bir biyo-varlık. Niteliklerimiz ve yeteneklerimiz. Başkalarıyla nasıl geçiniyoruz; Çevre ile. Fiziksel ve sosyal varlığımızı nasıl koruyoruz: “Sığınak” kavramı ve tezahürleri. Yapılı çevrenin üretimi ve nitelikleri: Bizi devam ettiren şey (‘tepeden görme’ dürtüsü). Biz ve etrafımızdaki dünya nasıl değişmeye devam ediyor ve bu konuda ne yapacağız: “Bilgi” ihtiyacı; nasıl ve nerede kullanılacağı.

Bu ders kişinin gelişiminin yaratıcı aşamasını araştırmayı amaçlamaktadır. Yaratıcı eylemin varoluşsal bir fenomen olarak kabul edilmesiyle, ders yaratıcı süreci kişinin varlığını araştırması sırasında gerçekleştirilen gerçek ifade olarak görür. Bu derste, bir sanatçının varoluşsal varlığı ve eseri, sanatçıların eşsiz ve otantik varlıklarını ve kişinin benzersiz ve otantik varlığının nasıl yaptıklarını nasıl etkilediğini anlamak için analiz edilecektir. “Özgün, gerçek, otantik”, sanat eseri veya kişiliğin varoluşsal benliğini araştırmak; Varoluşçu düşünürlerin varoluşsal kavramlarından, bir sanatçının varoluşsal kişiliğinden ve yaratıcı hareketinden geliştirilen “kişilik”, “yeni olmak”, “bağlamsallık”, “kendiliğindenlik”, “insancıllaştırma” ve “anlam (şiirsel gerçekçilik) yaptıklarına ve söylediklerine bakarak bu başlıklar aracılığıyla tartışılacaktır. 

Fikirlerin gücünde tutkuyu, tutumları, yaşamları ve nihayetinde dünyayı değiştirmek mümkündür. Bu ders, dünyanın en ilham veren düşünürlerinden bilgi ve ilham sunmaktadır. Tasarım düşüncesinin gücü, yaratıcı ve eleştirel düşünmeyi besleyen hem zihin setlerini hem de spesifik teknikleri içeren çeşitli farklı düşünme türlerinde pratik yapmaktan ve güven duymaktan kaynaklanır. Bu derste tasarım düşüncesi eğitiminin faydalarının tartışılması amaçlanmaktadır.

Proje alanları için bağlam belirleme: Kullanıcı endişeleri (biyo-fizyolojik, sosyo-psikolojik ve biyometrik) ve proje endişeleri (kimlik, yapılandırma ve etiketleme). Olaylar ve / veya aktiviteler (zamansal etkiler, sekanslar ve sıralama); katılımcılar (sayı, özellikler ve sıralama olarak). Olayların / faaliyetlerin koşullu gereksinimleri ve koşulların yarattığı koşullar. Müdahale öğeleri, sınır koşulları ve olaylar / faaliyetler için gerekli boyutlar. Tüm bunların nasıl bir araya geldiği: Anlamlı bir yapı programı oluşturmak.

CBS, mekansal analizlerin etkili bir aracıdır ve birçok devlet kurumu ve belediye CBS’i planlama faaliyetleri ve coğrafi verilerini düzenlemede kullanır. Bu nedenle, mekansal veriler ve veri analizleri ile ilgilenen planlamacılar için CBS ortamında proje geliştirmeyi öğrenmek, bu ders öğrencilerin CBS becerilerini ve bilgilerini tanımlamak, teklif etmek, tasarlamak ve uygulamak için kullanmaları beklenen proje tabanlı bir derstir. CBS yazılımını kullanarak kendi projeleriniz. Ders, mekansal veri analizi araçları sunarak öğrencilerin mekansal düşünme ve problem tanımlarını geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Ders, kentteki gündelik yaşam ve güç ilişkileri ile ilgili temel teorileri tanıtmaktadır. Gündelik yaşamın farklı kültürlerin ortaya çıkışı ile ilişkisini sanat, edebiyat ve teknolojiyle açıklar. Günlük yaşam için birincil gözlem yöntemlerini sunar. Kentte yaşayan insanların strateji ve taktiklerine dönüşen günlük pratiğinden örnekler verir.

Mevcut konut stoğunda ve kentsel ortamlarda yeniden yatırım, amortismanın önlenmesi, konut ve mahalle kalitesinin korunması için bir gerekliliktir. Hanehalkı yeniden yatırım süreçlerinin ana karar alıcılarıdır. Yeniden yatırım süreçlerini ve hane halkı davranışını anlamak, kentsel karar vericiler, planlamacılar ve iç mimarlar için çok önemli bir konudur. Ders, öğrencilere konutta yeniden yatırım kararları ve makro düzey etkileri hakkında bilgi verir. Bu bağlamda; konutun niteliği, ekonomik bir karar olarak yeniden yatırım, hanehalkı yeniden yatırım davranışının makro etkileri, yeniden yatırım süreçlerine yönelik mevcut politika yaklaşımları, hane halkının yeniden yatırım kararlarının unsurları ve hane halkının Türk davasında yeniden yatırım davranışı bu derste işlenmektedir. mikro düzeyde bir olayın (hanehalkı yeniden yatırım davranışı) makro düzeyde etkilerini ve konut arzı ve bakım politikaları için yeniden yatırım süreçlerinin önemini vurgulamayı amaçlamaktadır.

Bu ders, öğrencileri bölgesel kalkınma politikasındaki ve Türkiye’deki yeni kurulan kalkınma ajanslarındaki çağdaş değişiklikler hakkında bilgilendirmek için hazırlanmıştır. Kalkınma ajansları, farklı kalkınma araçları ve politikaları ile Türkiye’nin bölgesel kalkınmasında önemli bir aktör haline gelmektedir. Bölgelerini hem politika hem de finansal araçlarla geliştirmeye çalışıyorlar. Türkiye’de yerel aktörlerin planlama ve bölgesel kalkınmaya katılımında önemli bir rol oynamaktadırlar. Ders, Avrupa ülkelerinde ve özellikle Türkiye’de kalkınma ajansları ve bölgesel kalkınma politikası hakkında açıklayıcı bilgiler içermektedir. Avrupa ülkelerindeki kalkınma ajanslarının rolü ve 1970’lerden beri ve AB üyeliği ile bölgesel kalkınma politikasının nasıl değiştiği tartışılmaktadır. Türkiye’deki son gelişmeler ve Türkiye’de yeni kurulan kalkınma ajanslarının rolü, hem Avrupa ülkelerinden hem de Türkiye’den yapılan vaka çalışmaları yardımıyla açıklanmaktadır. Dersin temel amacı bölgesel kalkınma politikası ve kalkınma ajansları hakkında bilgi vermektir. Önemli yerel aktörler olarak kalkınma ajansları ve bölgelerinin kalkınmasındaki rolleri çok önemli hale gelmiştir. Kalkınma ajanslarının bölgelerinin gelişimindeki rolünü açıklamak da bu dersin amacıdır. Bu amaca, özellikle Avrupa ülkeleri ve Türkiye’den farklı örnek olay incelemeleri araştırılarak ulaşılmaktadır. Kalkınma ajanslarının önemli görevlerinden biri, bölgeleri için bölgesel planlar hazırlamaktır. Bu nedenle planlamacıların bu konuda bilgilendirilmesi gerekmektedir.

Bu ders tasarım dünyasındaki son anlayışları tartışmak için hazırlanmıştır. Farklı tasarım alanlarından tasarım söylemini ve üretimini etkileyen konuşmacılar; tasarımcılar, mimarlar, sanatçılar ve eleştirmenler, katılımcı bir inovasyon süreci yoluyla bu girişimin yaratılması için tasarım yaklaşımlarından bahsedecekler. Geleceği sadece bir olasılık olarak anlayabiliriz. Ama bu olasılık tasarımcıları derinden etkileyen bir şey. Onlar, ürünleri insanlık dünyasının maddi ve manevi biçimlerini tasavvur etmek için esası zorunlu olan yapımcılar, stratejistler, görselleştiriciler, rüya dokumacıları ve iletişimcilerdir. Günümüzde, sanat ve tasarım eğitimi için, yeni bilgi formlarını canlandırmak ve geleceğe yönelik öğretme, öğrenme ve uygulama biçimleriyle doğrudan ilişki kurmak en önemli konudur. Konuşmalar isimli ders yaratıcı çıktıyı, eleştiriyi ve piyasayı neyin harekete geçirdiğine dair bir içgörü veriyor.

Bu ders, öğrencileri insan ve çevresi bağlamında yaratıcı problem çözme sürecinin ana aşamalarında yönlendirecek ve mimarlık, iç mekanlar, hatta mühendislik ve işletme gibi disiplinlerde çeşitli yöntemlerle daha yenilikçi olmasını sağlayacaktır.

Bu ders, doğanın, yapılı çevrelerin ve günlük yaşamın estetik takdirine bir giriş yapmayı önermektedir. Tarih boyunca farklı kültürlerde doğanın takdir edilmesinin, bilgi, kültür, duygular ve hayal gücünün çevremizdeki estetik deneyimlerimizdeki rolü, doğanın estetik açıdan takdir edilmesinin etik değeri ve çevrecilik ile ilişkisi araştırılacaktır.

Öğrenciler bilimsel iletişim ve halkın bilim anlayışındaki temelleri hakkında genel bir bakış elde ederler.

Bu ders, binalarda enerji verimliliğinin temel kavramlarını tanıtmak, enerji verimli teknolojiler hakkında pratik bilgi vermek ve enerji analizi için ortak yöntemleri açıklamak ile ilgili çalışmaları kapsamaktadır.

Ders çok ölçütlü karar verme yöntemlerinin olanaklarını kullanarak karar verme tasarımda süreçlerinin iç görüsünü / kavrayışını sağlayacak temelleri öğretmek üzerine odaklanmaktadır. Özellikle, tasarım sürecinde çok ölçütlü karar verme yöntemlerinin bir gözden geçirimi / tanıtımı için tasarlanmıştır. Ders tasarımın çeşitli evrelerinde örneklem çalışmalarla uygulanmış çok ölçütlü tasarım yapma ÇÖTY yöntemlerinin olanaklarını çözümlemeyi amaçlar.

Bu ders, mimari tasarım sürecinin yönetim ilkelerinin içeriği ve kapsamını, yapı / inşaat sürecini ve paydaşları da içeren etkileşimlerini kapsamaktadır. Ders ayrıca tasarım yönetimi kavram ve yöntemlerini, proje dağıtım sistemlerini, sözleşmeleri, değer mühendisliğini, risk yönetimini, tasarım ve inşaat planlamasını, proje organizasyonu ve tasarım, yapım, inşaat süreçlerinde bilgi, zaman, maliyet, kalite ve risk yönetimini de içerir.

Bu ders, binalarda performans değerlendirmesinin temel kavramlarını tanıtmak, performans simülasyonları hakkında pratik bilgiler vermek ve basitleştirilmiş yöntemlerden karmaşık olanlara enerji performans simülasyonu için ortak yöntemleri açıklamaya yönelik çalışmaları kapsamaktadır. Öğrenciler okuma, tartışma ve simülasyon uygulamaları aracılığıyla konuları inceleyeceklerdir.

Bu ders öğrencilere Japon estetiği fikirlerini, değerlerini ve uygulamalarını tanıtmaktadır. Antik çağlardan modern ve çağdaşlığa uzanan bir dönemde, Japon tasarımının çeşitli yönleri mimari, manzara, iç mekanlar, sanat ve günlük yaşamda incelenecektir. Bu ders, öğrencilerin Batı çerçevesinin ötesinde güzellik, sanat ve tasarım kavramlarını anlamalarını derinleştirmek için gereklidir. Japon estetiği, Batı estetiğinde evrensel olduğu düşünülen bazı önemli varsayımlara meydan okuyor. Aynı zamanda insan, doğa ve yapılı çevre arasındaki ilişkiye dair yeni kavramların yanı sıra, sanat ve tasarım ürünlerinin değerlendirilmesinde yeni kriterler sağlar. Japon estetiğinin incelenmesi, hem insanın kökeni hem de kültürlerarası yönlerini ve güzelliği takdir etmeyi anlamak açısından değerlidir.

Bu ders, Çevresel Psikolojideki temel konuları ele alacaktır, örneğin: algı ve değerlendirme; Biliş ve okunaklılık; algının ekolojik görünümü ve ekonomik koşullar kavramı; kişisel alan, bölge ve kalabalık; doğal ortamlarla etkileşimin onarıcı etkileri; yer eki; kamusal alanların sosyal hayatı; cinsiyet ve yapılı çevre; ve yöresel ortamlar ve mimari tasarım.

Bu ders tasarım analizine dair kuramlar ve uygulamalara giriş sağlar. Çevresel Psikoloji gibi farklı disiplinlere ve tasarım ile ilgili araştırmalara ait kuram ve yöntemleri temel alarak tasarımı analiz eder ve eleştirir. Tasarım bir süreç, tasarımcılar da faklı süreçlerin, eylemlerin ve tasarım çıktılarının yaratıcıları olarak ele alınır. “Yapılar ve eserlerin sosyal çıkarımları nedir?” sorusunu meskun mahaller ve kurumsal yerleşkeler gibi farklı tasarım örneklerini analiz etmek amacıyla soracağız. Değer, ihtiyaç ve tasarımın faydacılığı gibi kavramları anlamanın yollarını araştıracağız. Dersin amacı öğrencilere tasarımı eleştirmek ve analiz etmek için gerekli olan “analitik çerçeve”yi sağlamaktır.Bu çerçevenin içeriği yapılar, mekanlar ve objelerin insanların gündelik hayat ve alışkanlıkları ile bağlantılarını ortaya koyacak şekilde tasarlanmıştır.

Gündelik hayat bir sosyal bağlamda gerçekleşir ve mekanda lokalize olur. Bu ders kamusal alanlarda günlük yaşam pratiğine odaklanmaktadır. Ders, çağdaş günlük yaşam pratiği teorilerini (e.g., Situationists International) ve günlük etkinlik örüntülerini (ör., Görsel etnografya) incelemek için kullanılan araştırma yöntemlerini sunmaktadır. Ders aynı zamanda kamusal alanlardaki gündelik faaliyetlerin mimariye ve tasarıma etkilerini kritik olarak analiz etmektedir.

‘İç Mimarlık için Ses Tasarımı’ dersinin amacı, iç mimaride yer ve atmosfer duygusunu güçlendirmek için bağlamsal ve deneysel bir işitsel ortam yaratma yöntemlerini sunmaktır. İşitsel algılamanın temelleri, temel duyular, yöntemler ve bütünsel iç mimari tasarıma etkileri anlatılacak ve tartışılacaktır.

Ders aydınlatma, akustik, termal ve hava kalitesi dahil olmak üzere kapalı ve açık alanlarda kullanıcıyı çevreleyen fiziksel ortama odaklanır. Mekanın fiziksel çevre olarak en önemli unsurları, görsel ve algısal faktörleri etkileyen diğer unsurlar da bağlamsal deneyim kapsamında ele alınmaktadır. Bu nedenle, fiziksel ortamın algılanması ve durum mekanlarında kullanıcının içeriksel deneyimi ile entegrasyonu çalışılacak ve tartışılacaktır. Ayrıca Çankaya Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Çevre ve Yapı Laboratuvarı’nın kullanılması ile fiziksel çevreye ilişkin veri toplama ve analiz yöntemleri ders kapsamında yoğunlaşmaktadır. Buna ek olarak, ders, çeşitli ilgili okumalar ve daha önceki ilgili çalışmalar hakkında çeşitli değerlendirmeler ve karşılaştırmalı çalışmalar ile derinlemesine analiz ve değerlendirme içerir. Öğrencilerden literatür taraması yoluyla örnek bir araştırma yöntemi önermeleri beklenmektedir.

Ders, kullanıcıların bakış açısından ses ve algı olan alanın iki önemli yönüne odaklanmaktadır. Sonik yön fiziksel, fizyolojik ve psikolojik boyutları inceleyerek ayrıntılı olarak ele alınır. Genel ses ortamı ve mekansal tasarımın önemli bir unsuru olarak nasıl işlediği, işitsel mimari, ses ortamı, canlı manzara ve iç mekan ses ortamı gibi yeni terminolojiler kilit tartışma noktaları arasındadır. Sesin fiziksel boyutları ve mimari etüt ile ilgili veri toplama yöntemleri Çankaya Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Çevre ve Yapı Laboratuvarı kullanılarak ders kapsamında ele alınmaktadır. Ayrıca, mekansal tasarımın önemli bir faktörü olarak algı tartışılmış ve ilgili temel okumalar tartışılmıştır. Anket ve anket tasarımı ve analizi bu dersin ana bölümlerinden biri olarak entegre edilmiştir. Aydınlatma, akustik, termal ve hava kalitesi dahil olmak üzere kapalı ve açık alanlarda kullanıcıyı çevreleyen fiziksel ortamda akustik alanlar bu dersin kapsamındadır. Mekanın fiziksel çevre olarak en önemli unsurları, görsel ve algısal faktörleri etkileyen diğer unsurlar da bağlamsal deneyim kapsamında ele alınmaktadır. Bu nedenle, fiziksel ortamın algılanması ve durum mekanlarında kullanıcının içeriksel deneyimi ile entegrasyonu çalışılacak ve tartışılacaktır. Ders daha önce ilgili çalışmalar ve karşılaştırmalı çalışmalar ile derinlemesine analiz ve tartışma üzerinde çeşitli değerlendirmeler içerir. Öğrencilerin dersin sonunda yayınlanabilir bir araştırma makalesini derlemeleri ve hazırlamaları beklenmektedir.